سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرزمین شام از دیدگاه قرآن و روایات 
آیات و روایاتى در توصیف و تمجید از شام و بخصوص از دمشق در دست است که بعضى از آنها شایان توجه مى باشد. از جمله آیات مزبور این آیه شریفه است : یا قوم ادخلوا الارض المقدسه التى کتب الله لکم ... (322)
خداى تعالى (آن زمان که بنى اسرائیل هنوز به جرم سرپیچى از فرمان پیامبر، مغضوب و مطرود درگاه الهى قرار نگرفته بودند) به آنان خطاب مى کند: به سرزمین مقدسى که خداى تعالى به نام شما ثبت کرده است داخل شوید. در روایات عامه و خاصه وارد شده است که مقصود از زمین مقدس ، کشور شام است .
محدث جلیل صاحب تفسیر شریف صافى در ذیل همین آیه شریفه به نقل از تفسیر عیاشى از امام باقر علیه السلام نقل مى کند که فرمود:
((الارض المقدسه یعنى الشام )) مقصود از زمین مقدس ، شام است صاحب مجمع البیان نقل مى کند که مقصود از ارض مقدسه ، دمشق و فلسطین و قسمتى از اردن است . و این مکان از آنرو مقدس خوانده شده که چون جایگاه انبیا و مومنین بوده از آلودگى به شرک ، پاک و پاکیزه بوده است
در بعضى از کتب آمده است که چون ابراهیم على نبینا و آله و علیه السلام در کوه لبنان اقامت گزید، پس از مدتى علاقمند شد که دیدارى از ارض ‍ مقدس بکند. خداى تعالى به او وحى فرمود که بر فراز قله کوه بر شو و نگاه کن ، هر چه که در چشم انداز تو قرار گیرد مقدس است . آن حضرت نگاه کرد، دمشق و فلسطین و اردن در دیدگاه حضرتش قرار گرفت .
((نزل ابراهیم علیه السلام بجبل لبنان ، و اقام به مده ، فاشتاق الى الارض المقدسه ، فاوحى الله الیه : اصعد على راس الجبل و انظر، فما ادرک نظرک فهو مقدس ، فنظر فانتهى نظره الى دمشق و فلسطین و الاردن . رواه مقاتل و الکلبى ))
(323)
دیگر از آیات ، آیه شریفه سوره اسرا است :
((سبحان الذى اسرى بعبده لیلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذى بار کنا حوله ....))
(324)
منزه است آن خدایى که بنده اش را شب هنگام از مسجد الحرام به مسجد اقصى برد، همان مسجد اقصى که اطراف و جوانبش را مبارک ساختیم
گفته اند مقصود از اطراف مسجد اقصى که مبارک شده ، دمشق و فلسطین است .
چهار قصر از بهشت در دنیا  
از نظر احادیث اسلامى از طرق خاصه سفینه البحار - قدس باب فضل بیت المقدس الاسرا الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله ((امالى )) از امیر المومنین على علیه السلام روایت کرده که فرموده : چهار قصر از بهشت در دنیاست : مسجد الحرام و مسجد الرسول صلى الله علیه و آله و مسجد بیت المقدس و مسجد کوفه
((من لایحضره )) از امیرالمومنین على علیه السلام روایت کرده که فرمود:
یک نماز در بیت المقدس معادل هزار نماز است ، و یک نماز در مسجد اعظم معادل صد نماز است ، و نمازى در مسجد قبیله معادل بیست و پنج نماز است
و نمازى در مسجد بازار معادل دوازده نماز است . و نماز مرد در خانه خود یک نماز است
((لالى الاخبار)) از طریق خاصه روایات کثیره است که مسجد الحرام به صد هزار نماز است و مسجد پیغمبر صلى الله علیه و آله ((در مدینه )) به ده هزار نماز است و هر کدام از مسجد کوفه و مسجد الاقصى به هزار نماز است و مسجد جامع براى جمعه و جماعات و اگر چه متعدد باشد صد نماز است . و مسجد قبیله مانند مسجد محله در بلد، بیست و پنج نماز است . و مسجد بازار به دوازده نماز است و مسجد زن خانه او است .
از ابن عباس آمده که ارض مقدس همان فلسطین است خدا آن را از آن جهت تقدیس کرده که حضرت یعقوب علیه السلام در آن متولد شد و آن مسکن پدر او حضرت اسحاق و حضرت یوسف علیه السلام بود، و همه بعد از مرگ جنازه شان به سرزمین فلسطین انتقال یافت . مقبره همه در شهر خیل الرحمن است و جنازه حضرت یوسف علیه السلام را از مصر آوردند و در آنجا دفن کردند.
ساختمان بناى بیت المقدس بر دست حضرت داود و حضرت سلیمان علیه السلام بوده است .






تاریخ : پنج شنبه 92/9/14 | 6:31 عصر | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.