سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عید چیست؟

عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهائی که مشکلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزیها و راحتی های نخستین می کند عید گفته می شود، و در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگیها که برخلاف فطرت است، از میان می رود، عید گفته شده است.(1)
بسیاری از آیات قرآن بر اجتماعی بودن شئون اسلامی دلالت می کند و صفت اجتماعی بودن در تمامی احکام و نوامیس اسلامی حاکم است. شارع مقدس اسلام در مسئله جهاد اجتماعی بودن را به طور مستقیم تشریع کرده و دستور داده حضور در جهاد و دفاع، به آن مقداری که دشمن دفع شود واجب است.
روزه و حج بر هر کسی که مستطیع و قادر به انجام آن دو باشد و عذری نداشته باشد واجب است، اجتماعیت، در این دو واجد به طور مستقیم نیست. بلکه لازمه آن دو است، چون وقتی روزه دار روزه گرفت قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد کرد و در آخر در روز عید فطر، این اجتماع به حد کامل می رسد، و نیز وقتی مکلف به زیارت خانه خدا گردید قهراً با سایر مسلمانان یک جا جمع می شود، و در روز عید قربان این اجتماع به حد کامل می رسد. و نیز نمازهای پنجگانه یومیه را بر هر مکلفی واجب کرده، و جماعت را در آن واجب نساخته، ولی این رخصت را در روز جمعه تدارک و تلافی کرده و اجتماع برای نماز جمعه را بر همه واجب ساخته است.

 

ادامه مطلب...




تاریخ : یکشنبه 95/4/13 | 2:16 عصر | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()

جزء خوانی قرآن  درروز نوزدهم  ماه مبارک رمضا ن

قاریان : محمد مهدی شفیعی ، حسین شفیعی ، محمد رضا شفیعی ، علیرضا منصوری

مکان مسجد جامع بازار حسن آباد

جزء خوانی

ادامه مطلب...




تاریخ : یکشنبه 95/4/6 | 9:6 صبح | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()
بسیاری از علمای دین عقیده دارند که پنهان ماندن شب قدر در میان این شب ها بدان جهت است که بندگان، به همه این شب ها اهمیت دهند و توفیق عبادت و مناجات هر چه بیشتری یابند و بهره های معنوی افزون تری برند.
به گزارش شفقنا، آیت الله مسعودی خمینی به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر نوشت: روزها و شب‌های زیبا و پر برکت ماه میهمانی خداوند کریم از نیمه گذشته و به ارزشمند ترین و خطیر ترین منزلگاه رسیده است؛ شب قدر و تو چه می دانی که قدر چیست؟!
پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله الطاهرین، در سخنانی که در آستانه ماه مبارک رمضان برای مردم ایراد فرمود، خبر داد که روزها و شب های این ماه عظیم از ساعات ماه های دیگر بر تر است، اعمال بندگان قبول می شود، دعا های مومنان مستجاب می گردد، نفس کشیدن روزه دار حکم تسبیح خدا دارد، خواب او عبادت است، حضرت رب، شیاطین را در بند کشیده تا توان لغزانیدن مومنان را نداشته باشند؛ و بدبخت کسی است که در این ماه، مورد آمرزش پروردگار قرار نگیرد.
تمام این سخنان حضرت اش را با عنوان "خطبه شعبانیه” حتما بخوانید.
و اما در این ماه عظیم، با ویژگی هایی که حضرت محمد مصطفی (ص) برای آن بر شمرده اند، شبی هست به نام شب قدر. این شب بی مانند و سرنوشت ساز را خداوند متعال در قرآن توصیف می کند:
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ … ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم.
وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ … و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟!
لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ … شب قدر از هزار ماه برتر و ارزشمند تر است ادامه مطلب...




تاریخ : شنبه 95/4/5 | 2:16 عصر | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()
emem-hasan-a.gif

emam.gif






تاریخ : سه شنبه 95/4/1 | 8:12 صبح | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()

دوره های زندگی امام حسن علیه السلام

امام حسن مجتبی علیه السلام در شب نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهان گشود و حدود هفت سال از دوران زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را درک کرد و پس از آن حضرت حدود سی سال با پدر بزرگوارشان علی بن ابی طالب علیه السلام ملازمت داشت. بعد از شهادت امیرالمؤمنان علیه السلام به مدت ده سال عهده دار مقام امامت بودند و در 28 صفر سال پنجاه هجری در سن 47 سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید.

چگونگی شهادت امام حسن علیه السلام

حکومت اموی پس از تحمیل صلح بر امام حسن علیه السلام گرچه به بسیاری از اهداف خود رسیده بود، ولی هم چنان وجود امام حسن علیه السلام مانع از به اجرا درآوردن برخی از نیّات پلید آنان بود. از جمله اهدافی که معاویه دنبال می کرد تعیین جانشین برای خود بود. وی از اجرای این تصمیم که برخلاف مفاد صلح نامه او با امام حسن علیه السلام بود وحشت داشت و می دانست که اگر در زمان حیات آن حضرت به چنین کاری دست بزند، بدون شک با مخالفت شدید حسن بن علی علیه السلام روبه رو خواهد شد. بر این اساس تصمیم گرفت از هر راه ممکن امام علیه السلام را به شهادت برساند. پس از بررسی های زیاد جعده همسر امام حسن علیه السلام را مناسب ترین فرد برای تحقق بخشیدن به این هدف پلید دید. آن گاه به صورت محرمانه و با ارسال صدهزار درهم به جعده، به او قول داد که اگر امام حسن علیه السلام را به شهادت برساند او را به همسری یزید درخواهد آورد. بدین وسیله جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید بر اثر آن، امام حسن علیه السلام به شهادت رسید.

وصیت امام حسن علیه السلام

چون امام حسن علیه السلام را مسموم کردند و حال او دگرگون شد برادرشان امام حسین علیه السلام به بالین آن حضرت حاضر شدند. وقتی جویای احوال او گشتند امام حسن علیه السلام فرمودند: «خود را در اوّلین روز از روزهای آخرت و آخرین روز از روزهای دنیا می بینم». در ادامه، این گونه وصیت فرمودند: «گواهی می دهم به وحدانیت خدا و این که برای او شریکی نیست و تنها او سزاوار پرستش است. هرکه اطاعت او را در پیش گیرد رستگار می شود و هرکه نافرمانی اش کند گم راه می گردد و کسی که از گناهان و تقصیراتش به نزد او توبه کند هدایت می شود. ای حسین،جنازه مرا در کنار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم دفن کن به شرط آن که کسی مانع این کار نباشد. اگر تو را از این کار باز داشتند مبادا بر آن پافشاری کنی؛ چون راضی نیستم به خاطر این کار قطره ای خون به زمین ریخته شود». ادامه مطلب...




تاریخ : سه شنبه 95/4/1 | 8:11 صبح | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()
<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.