سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در اسلام ، برخی زمانها بر اوقات دیگر ، فضیلت و برتری دارد . این فضیلت ، گاه به دلیل حادثه مهمی است که در آن زمان رخ داده است . چنان که عید مبعث به دلیل بعثت پیامبر گرامی اسلام و عید غدیر به علت برگزیده شدن علی (ع) به جانشینی رسول اکرم (ص) ، مبارک و با فضیلت شمرده شده اند . اما برخی اوقات و زمانها ، به خاطر ویژگیهای خاصی که دارند ، برتر و مهم هستند . سه ماه رجب ، شعبان و رمضان ، ازجمله ماههایی به شمار می روند که بر فضیلت و کرامت آنها تاکید شده است .

رسول گرامی اسلام (ص) در مورد ماه رجب می فرماید : رجب ، ماه استوار خداوند است و بدان سبب آن را استوار نامیده اند که هیچ ماهی از نظر حرمت و عظمت به آن نمی رسد . مردم عصر جاهلیت ، رجب را بزرگ می داشتند . اما اسلام ، بر عظمت و فضیلت آن افزود . پیامبر اکرم در جایی دیگر می فرماید : " بدانید که رجب ، ماه خداوند و شعبان ، ماه من و رمضان ، ماه امت من است " . در روایات و سخنان پیشوایان اسلام ، همواره از این سه ماه به عظمت و شرافت یاد شده و آنها را موقعیتی مناسب برای عبادت و خودسازی دانسته اند . امام خمینی (ره) ، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این مورد می فرماید : " این سه ماه رجب و شعبان و رمضان ، برکات بسیار نصیب انسانهایی می کند که می توانند از آنها بهره ببرند ." آیت ا... خامنه ای ، رهبر انقلاب اسلامی نیز این سه ماه را عید بندگان صالح خدا و وقت مناجات و تضرّع و توجه به درگاه خداوند می خواند .


اکنون در یکی از سه ماه شریف و با فضیلت الهی ، یعنی شعبان قرار داریم . ماهی که درباره شرافت و عظمت آن ، سخنان بسیار گفته شده و دعاها و اعمال متعددی برای آن ذکر شده است . حضرت محمد (ص) رسول گرامی اسلام ، در یکی از روزهای شعبان ، خطبه ای درمورد این ماه خواند و در قسمتی از آن فرمود : " شعبان ماه شریفی است و ماه من است . حاملان عرش ، آن را بزرگ می شمارند و حق آن را می شناسند . این ماه ، ماهی است که در آن همچون ماه رمضان ، روزی بندگان زیاد و بهشت آذین بسته می شود . در این ماه ارزاق مومنان تقسیم می شود و ماهی است که عمل ( نیک ) در آن چند برابر محاسبه می شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمر می دهد . "

پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) ، ماه های رجب و شعبان را مقدمه ای برای ورود به ماه پرفیض رمضان دانسته اند . ماه شعبان ، موجب آمادگی روحی و معنوی برای درک برکات ماه رمضان می شود . توصیه به انجام یک سری اعمال خاص در ماه شعبان ، نشان می دهد که این ماه ، بستری مناسب برای توبه و استغفار و تقرب به درگاه خداوند متعال است . یکی از اعمالی که در ماه شعبان بر آن تاکید شده ، گرفتن روزه است .
رسول خدا (ص) هرگاه هلال ماه شعبان را می دید ، امر می کرد منادی ندا دهد که " ای اهل مدینه ، شعبان ماه من است . پس خدا رحمت کند کسی را که مرا با روزه در این ماه ، یاری دهد . "

در احادیث به مردم توصیه شده که ماه شعبان را روزه بگیرند و آن را به روزه ماه مبارک رمضان متصل کنند تا از برکات و اجر فراوان آن بهره ببرند . علی (ع) می فرماید : " هر که ماه شعبان را از روی علاقه به پیامبر و تقرب به پروردگار ، روزه بگیرد ، پس خداوند او را دوست بدارد و به کرامت خود در روز قیامت نزدیک کند و بهشت را بر او واجب گرداند ." از توصیه های پیامبر و بزرگان اسلام در ماه شعبان ، توبه و طلب بخشش از خداوند است . همچنین صلوات و درود بر پیامبر و خاندان پاک او در این ماه ، از اذکاری است که اولیای دین به آن سفارش کرده اند .

امام سجاد (ع) از نوادگان بزرگوار پیامبر (ص) ، صلواتی را ذکر کرده است که در ماه شعبان خوانده می شود . این صلوات ، شامل مضامین عمیق و متعالی در اوصاف پیامبر و خاندان او و طلب شفاعت از آنان است . آیت ا... خامنه ای در سخنانی با اشاره به قسمتی از این صلوات پرمحتوا ، می فرماید : " پیامبر تا آخرین لحظه زندگی هم ماه شعبان و روزها و شبهای شعبان را گرامی می داشتند و همه ماههای شعبان در زندگی آن بزرگوار اینطور بود ."

" مناجات شعبانیه " نیز از دعاهای معروف ماه شعبان است که از علی (ع) نقل شده است . این دعای گهربار ، دارای فرازهای متعالی درمورد توبه و استغفار و جلب خشنودی خدا است . رهبر معظم انقلاب تاکید می کند که اولیای خدا و امامان دین ، بر مناجات شعبانیه مواظبت می کردند و این مناجات ، از دعاهای مورد توجه امام خمینی (ره) بود . امام خمینی (ره) خود درباره این دعای گرانقدر می فرماید : " مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و عظیم ترین معارف الهی است که آنهایی که اهل آن هستند ، می توانند در حد ادراکشان از آن استفاده کنند . " امام خمینی (ره) قسمتهایی از این مناجات عارفانه را نیز تفسیر کرده است .

با آنکه ماه شعبان ، ماه پر اهمیتی است ، اما روزهای مبارکی در آن وجود دارد که بر فضیلت آن می افزاید . شب نیمه شعبان را باید مهمترین شب در ماه شعبان و شاید برترین شب پس از شب قدر دانست . در روایتی از حضرت محمد (ص) درمورد این شب آمده است : " من شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرئیل به نزدم آمد و گفت : " ای محمد ، آیا در این شب می خوابی ؟ گفتم : ای جبرئیل مگر این شب ، چه شبی است ؟ جبرئیل گفت : این شب ، شب نیمه شعبان است . این شبی است که در آن درهای آسمان و رحمت و رضایت الهی گشوده می شود ... ای محمد ، هرکس این شب را تا صبح به تکبیر ، تسبیح ، دعا ، نماز ، قرائت قرآن ، انجام مستحبات و استغفار بگذراند ، بهشت منزل و آرامشگاه او خواهد بود . " امام خمینی (ره) در مقایسه ای ظریف و زیبا میان شب قدر در ماه رمضان / و نیمه شعبان می فرماید : " ماه رمضان ، مبارک است برای اینکه لیلة القدر ( شب قدر ) در آن قرار دارد و ماه شعبان مبارک است برای اینکه نیمه شعبان از اوقات آن است . "

در نیمه شعبان ، اتفاق مهمی نیز رخ داده است و آن اینکه که در سحرگاه چنین شبی در سال 255 هجری قمری ، حضرت مهدی (عج) ، منجی عالم بشریت ، متولد شده است ، کسی که با قیام خود ، جهان را پر از عدل و داد می کند . بنابراین ، نیمه شعبان ، روزی است که آینده ای درخشان و حکومت مستضعفان بر جهان را بشارت می دهد . به قدرت رسیدن مستضعفان در جهان ، همان چیزی است که قرآن وعده تحقق آن را داده است .
علاوه بر حضرت مهدی (عج) ، نوادگان گرانقدر دیگری از رسول اکرم (ص) چون امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) در ماه شعبان متولد شده اند . حضرت محمد (ص) درمورد امام حسین فرموده است : " حسین از من / و من از حسینم " و در حدیثی دیگر ، حسین (ع) را کشتی نجات و چراغ هدایت می خواند .

خداوند در سه ماه مبارک رجب ، شعبان و رمضان ، فرصتی را دراختیار بندگان خود قرار می دهد تا با گسستن از قیدها و تعلقات مادی ، به امور معنوی و آخرتی بیشتر توجه کنند . آیت ا... خامنه ای تاکید می کند : " ماه شعبان از فرصتهای مغتنمی است که در اختیار ماست . این سه ماه ، ماه های رجب و شعبان و رمضان ، ایام بسیار ارزشمندی است و باید از برکات الهی این سه ماه استفاده کنیم ." ایشان درمورد اذکار و دعاهای روح بخش این ماهها نیز تصریح می کند که تنها خواندن آنها کافی نیست ، بلکه باید مفاهیم و معانی عمیق و مضامین برجسته دعاها را وارد حریم دل کنیم . درواقع ماههای رجب و شعبان و رمضان ، فرصتهایی گرانقدر است که با شستشوی جان در دریای بخشش و کرامت الهی ، می توان گوهر وجود را صیقل داد . 






تاریخ : شنبه 98/1/17 | 10:47 صبح | نویسنده : علیرضا صادقی برادرشهید محمدصادقی حسن آبادی | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.